Terveisiä amiksesta!

IMG_1491

Hei vaan sinne työpajalle. Me täällä ammatillisessa koulutuksessa ajattelimme kirjoittaa ja päivittää hieman kuulumisia. Emme olekaan hetkeen ehtineet tavata, mutta varmaan ymmärrätte syyn. On pidellyt kiirettä. Yhtä aikaa uudistuivat sekä tutkintojen perusteet että laki ammatillisesta koulutuksesta. Pari muutakin muuttujaa on viimeiseen kahteen vuoteen mahtunut.

Opettaja ryhmäyttää, eriyttää, ohjaa ja opettaa. Sitten on hoksaus jokaisen opiskelijan kanssa. Mietitään osaamista, näyttöjä, työelämässä oppimisen jaksoja ja ylläpidetään suhteita yrityksiin. Kouluttaudutaan, opetellaan vuosityöajan vaatimuksia ja kirjataan hanketunteja.

Verkostoyhteistyössä hoidamme opiskelijoiden asioita. Opettaja, opo, kuraattori ja terkkari ovat tärkeässä roolissa silloin, kun nuorella on vaikeuksia. Meidät ammatillisen koulutuksen työntekijät saattaa löytää esimerkiksi nuorisopsykiatrian odotushuoneesta, A-klinikalta tai palaverista etsivien luota.

Pahoittelumme siis siitä, ettemme ole heti vastanneet puhelimeen. Tai sähköpostiin. Tai Wappiin, Instan directiin tai Meseen. Olemme olleet Wilmassa.

Selittelyjen lisäksi kirjoitimme kiittääksemme. Täältä meiltä on siirtynyt teille vuosien varrella aikamoinen joukko amiksia. Kiitos, että olette auttaneet heitä. Ja kiitos myös kaikista mainioista opiskelijoista, joita olemme teiltä saaneet. Olette auttaneet montaa nuorta löytämään oman tulevaisuuden suuntansa, ohjanneet heidät opintoihin.

Juuri nyt näyttää siltä, että virta meiltä teille ei ole kuihtumaan päin. Meillä on motivoituneita, innokkaita ja itseohjautuvia nuoria. Ja sitten meillä on nuoria, jotka tarvitsevat valtavasti tukea ja apua. Heistä voi tulla mainioita osaajia, mutta ensin elämän peruspalikat on laitettava kohdilleen. Näissä nuorissa on yhteinen kosketuspintamme.

Amiksesta pajaan, pajalta amikseen. Tässä vastavuoroisessa virrassa TPY:n halu kehittää työpajojen osaamisen tunnistamisen prosesseja on todella tervetullutta. Otamme ilolla vastaan tarkoin kuvatut valmennusmenetelmät, eritellyt työtehtävät ja yksilöllisen osaamisen kehittymisen dokumentoinnin. Se nimittäin helpottaa meitä, vie eteenpäin osaamisen tunnustamista siinä vaiheessa, kun nuori hakeutuu oppilaitokseen.

Sillä juuri hän on tärkein. Nuori, joka kaipaa vahvistusta. Nuori, joka hakee identiteettiään ihmisenä ja ammattilaisena. Tulevaisuuden tekijä ja tulevaisuudentekijä.

Annemari Kallio,
Projektipäällikkö
Työpajat ja kansanopistot osaksi ammatillista oppimisympäristöä (ESR) –hanke
Ammattiopisto Lappia

*********

Osaamisen tunnistaminen ammattiopisto Lappiassa (video)

Ammattiopisto Lappian opettajat tuottivat  Kemin kaupungin sekä Muonion ja Pellon kuntien työpajojen oppimisympäristöraportit yhdessä pajojen henkilöstön kanssa. Niihin on sisällytetty kaikkien niiden tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset arviointikriteereineen, joiden oppimisympäristönä työpajat on tunnistettu.

Oppimisympäristöraportit:

PELLO

Pellon kunnan työpaja rakentuu kahdesta valmennusympäristöstä. Ritavaaran valmennuspalvelut ovat lähelle työelämää sijoittuvia, joiden keskeinen tavoite on tukea erityisesti valmentautujien työtaitoja ja työelämävalmiuksia, Varikolla valmennuspalvelut ovat pitkälti kuntouttavia.

Raportti

KEMI

Kemin työpajat ovat osa kaupungin nuorisotyön yksikköä. Niiden tavoitteena on edistää nuoren oman elämän hallintaa, parantaa nuoren koulu- ja työpaikansaantimahdollisuuksia sekä edistää musiikillista kehittymistä. Yksiköt toimivat tiiviissä yhteistyössä muiden nuorisotyön yksiköiden kanssa.

Raportti

MUONIO

Muonion työpaja koostuu Fillaripajasta, Kierrätyspajasta ja Kuljetuspajasta. Valmentautujina on nuoria ja aikuisia, jotka tarvitsevat tukea koulutus- ja työmarkkinoille kiinnittyäkseen.

Raportti