Yhdessä tekemisestä vauhtia yksilöllisiin opintopolkuihin

”Työpajoissa hankitun osaamisen sanoittaminen ja dokumentointi mahdollistaa sellaisten nuorten ja aikuisten koulutukselliset polut, jotka ehkä muuten jäisivät kokonaan koulutuksesta ja sen tuottamista mahdollisuuksista sivuun”, kirjoittaa TPY:n Työpajatoiminnan opinnollistaminen -hankkeen projektipäällikkö Sinikka Maskonen. TPY:ssä edistetään hankkeen johdolla työpajojen opinnollistamista ja työpajojen ja koulutuksen järjestäjien yhteistyötä.

topi

Tämän vuoden alussa toteutetun ammatillisen koulutuksen uudistuksen ydinasioita ovat yksilölliset opintopolut, osaamisperusteisuus sekä entisestään lisääntynyt yhteistyö työelämän kanssa. Nyt on aika muuttaa valmis lainsäädäntö yhdessä käytännön toimiksi ja osaamiseksi oppilaitoksissa sekä työpaikoilla. Kaikki osaamisen hankkimisen tavat ovat käytössä.

TOPI opinnollistaa työpajoja

Vuosina 2018-2019 toteutettava Työpajatoiminnan opinnollistaminen -hanke, jonka tunnistamme myös nimellä TOPI, auttaa työpajoja opinnollistamaan toimintaansa, vahvistaa yhteistyötä koulutuksen järjestäjien kanssa ja mallintaa työpajaympäristössä toteutettavia tukipalveluja. TOPI kannustaa työpajoja kysymään itseltään: Miten edistämme oppimista eri oppimisympäristöissä ja niiden välillä? Millaisia oppimisen siltoja haluamme rakentaa? Millaista yhteistyötä tarvitaan oppijan tukemiseksi yksilöllisellä opintopolulla? Millainen oppimisympäristö antaa oppijoille mahdollisuuden kehittyä aktiivisiksi yhteisöissä toimijoiksi? Hanke on tarkoitettu erityisesti työpajoille, joilla ei ole vielä lainkaan tai vain vähän kokemusta osaamisen tunnistamisesta ja työpajan kehittämisestä oppimisympäristönä.

On arvokasta, ettei työpajasta tehdä liian koulumaista

Työpajoissa hankitun osaamisen sanoittaminen ja dokumentointi mahdollistaa sellaisten nuorten ja aikuisten koulutukselliset polut, jotka ehkä muuten jäisivät kokonaan koulutuksesta ja sen tuottamista mahdollisuuksista sivuun. Jotta oppilaitosten ja työpajojen yhteistyö voisi luontevasti vahvistua, on molempien hyödynnettävä juuri niitä vahvuuksia, joita sillä jo lähtökohtaisesti on. Työpajoissa tapahtuvan oppimisen tulisi olla tukemassa virallista koulutusjärjestelmää, mutta työpajojen ei kannata muuttaa omaa toimintaansa oppilaitosten toimintamallin mukaiseksi. Elämänhallinnallisen osaamisen pysyminen työpajatoiminnan keskiössä toimii hyvänä pohjana luontevalle kehitykselle opinnollistamisessakin.

TOPI käynnistää seitsemän alueellista kehittämisverkostoa

Erilaisista paikallisista kehitysmahdollisuuksista johtuen työpajakentällä tapahtuvassa osaamisen tunnistamisessa on suuri kirjo eri alueilla ja eri toimijoiden välillä. Osa työpajatoimijoista on tunnistanut oppimisympäristönsä, valmentautujat voivat suorittaa tutkinnon osia osana työpajajaksoaan ja osaamistodistuksia annetaan monenlaisille valmentautujaryhmille. Tuoreimman työpajakyselyn mukaan 48 % kyselyyn vastanneista organisaatioista on tunnistanut työpajan oppimisympäristön ainakin osittain. Parhaillaan käynnissä oleva tutkinnon perusteiden uudistamistyö tuo päivitystarpeita jo tunnistettuihinkin oppimisympäristöihin.

Työpajatoiminnan opinnollistaminen -hankkeen alkukartoituskyselyssä selvitettiin osaamisen tunnistamisen nykytilannetta, hyviä käytäntöjä sekä käytössä olevia työkaluja ja näiden kehittämistarvetta sekä työpajatoimijoiden ja koulutuksen järjestäjien yhteistyöhön liittyviä haasteita, kehittämistarpeita ja -toiveita. Kartoitukseen vastasi 125 työpajaa.

Alkukartoituksen perusteella käynnistetään yhteensä seitsemän vasta-alkajien verkostoa eri puolilla Suomea. Niissä on mukana yhteensä 66 työpajaa. Valintakriteereinä verkostoihin valikoitumiseen olivat osallistumishalukkuus, vasta-alkajuus, pajan koko ja alueellinen sijainti. Koulutuksen järjestäjiä tai järjestäjän yksikköä, joiden kanssa työpajat ovat jo tehneet yhteistyötä tai yhteistyö halutaan käynnistää, nimettiin yhteensä 75.

Ensimmäisessä tapaamisessa päätetään aikatauluista, työskentelymuodoista ja sisällöistä koko verkostossa ja työpajakohtaisesti. Samalla sovitaan mahdollisesta pienempiin ryhmiin jakautumisesta ja päätetään mukaan kutsuttavista koulutuksen järjestäjistä. Yhteisten verkostotapaamisten välillä tapahtuvaan kehittämistyöhön hanke tarjoaa opinnollistamisklinikoita, tukea yhteistyön käynnistämiseen koulutuksen järjestäjien kanssa, tuotteistamiseen ja sopimuksiin liittyviä työryhmiä, teemoitettuja verkkoklinikoita sekä ohjattua vertaiskehittämistä. Hankeryhmän ohjaus ja tuki on käytössä koko prosessin ajan, mutta pajan toiminnan kehittämiseen tarvitaan ensisijaisesti henkilöstön sitoutumista ja omaa työpanosta.

Yhteistyöllä motivoivia oppimisympäristöjä kaikille oppijoille

Oppimisen siltojen rakennus vaatii ammattitaitoa ja osaamista. Ja yhdessä tekemistä. Vastavuoroisesti toimijayhteisö kehittyy yksilön osallistumisen myötä. Osallistuessaan yhteiseen toimintaan yksilö ei vain reagoi asioihin, vaan aktiivisesti muuttaa niitä osallistumisensa kautta. Oppijat pääsevät kartuttamaan osaamistaan motivoivassa oppimisympäristössä sekä työpajat kehittämään osaamisen tunnistamisen prosessejaan ja yhteistyötä paikallisten koulutuksen järjestäjien kanssa.

Synnytetään yhdessä positiivinen pyörre, joka vie oppijoitamme eteenpäin elämässä!

Sinikka Maskonen
projektipäällikkö
Työpajatoiminnan opinnollistaminen -hanke / Valtakunnallinen työpajayhdistys ry

Työpajatoiminnan opinnollistaminen -hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö. Lue lisää hankkeesta ja tutustu hankkeen etenemistä kuvaavaan prosessikaavioon.

Seuraa ja osallistu opinnollistamiseen liittyvään keskusteluun Työpajatoiminnan opinnollistaminen-Facebook-ryhmässä.